Monday 24 December 2012

ujian itu indah :)

berlalu sudah hari yang Allah menguji imanku.... its all about life... Allah tidak akan mambebankan seseorang itu melainkan dengan kemampuannya.... dan..... setiap ujian yang datang itu sebagai penghapus dosa bagi orang2 yang menyedari....alhamdulillah....thanks to Allah...

innalillahiwainnailaihi roji'un.... semunya kepunyaan Allah dan hanya kepada Allah lah ia kembali..... mungkin semuanya bukan rezekiku.... duit 80JD, mugkin duit itu ada yang lebih berhak mendapatkannya..... dan hp dari 1st gajiku masa cuti sem haritu pun Allah bagi pinjam buat sementara jee.... juga kehilangan2 kad bank, visa, k/p, lesen, serta gambar2 ahli keluargaku didalamanya.....insyaAllah ada hikmah yang tersembunyi.... :)

waahhhh, hebatkan motivasi diri ini?? saya sendiri pun x sangka sehebat ini sangka baikku terhadapNya.... alhamdulillah, saya x pernah pun rasa menyesal akan kehilangan semua ini.... air mata pertama yang turun dipipi ini bila sedar akan kehilangan barang, its all because i dont want to burden my only father with my small problem... saya hanya terfikir, andainya hamba Allah tu ambik my money and hp only, its the best way... but, with all my card... its something difficult to me... after that, in my solat saya menghalalkan segala duit dan barang yang orang tu ambil dengan doa semoga hidayah Allah dekat dengannya... ameen... air mata kedua yang turun dipipi ini diawal pagi tadi apabila ku tersedar dengan kata2 kakak halaqahku.... "sabar ye farhah, semua ni ujian dariNya sebagai penghapus dosa2 kita". ya Allah, masa tu hatiku betul2 tersentak seiring dengan air mata yang laju mengalir.... kenapa aku tidak pernah menyedarinya?? sekiranya ia sebagai penghapus dosa2ku yang lalu, aku meredhainya ya Allah.... :')

the story begins with :
today, all my friends and i have imtihan kafaah... but, apa yg menyedihkan, i the only one gurl yang perlu jawab exam diwaktu petang....  only gurl...huhu... after habis exam, saya terus pulang to my room as soon as possible to meet with all my fren... msuk je bilik, my roomate missing... xpe2, i will look to other frend... saya just tutup pintu with no lock... mmg jadi kebiasaan antara kami tinggalkan bilik tanpa kunci bila nak pergi bilik kwn2 sbelah.... coz.. that floor, all of them is my friend and just satu je bilik bdak arab... tu pun hujung skali and diorang pun jarang je ada... i just go to my fren room in front of my room.... when i go in, saya tengok ada sorang budak arab dalam bilik tu... mungkin my fren guest... i just smile to him... but my fren bisik dkat saya, pelik betul, tetibe je dia masuk, dahla x tanggal kasut, lepas tu tengok2 diorang puye beg (tolong angkatkan beg yang jatuh dan tgok2 beg tu, lawa sangat kott..^_^) tp kitaorang x mampu nak buat apa bila tgok dia dahla pregnant n nampak mcm letih je... simpati la jugak...  after that, dia taye saya, "kam ngurfatuki?" ( berapa nombor bilik awak?) sy dengan x teragak-agak jawab je soalan dia... n then, my fren plak bgtau dia lokasi bilik saya kat mane... hebat betul susunan Allah kn?? :) after a few minute, she just come out from my frend room without saying anything... dgn penuh curiganya, saya n kawan2 pun cakap la pasal dye.. "knape dia masuk bilik kte" "x tanggal kasut plak tu" "ada orang pregnant ke kat sini?" soalan2 tanpa jawapan...huhu (mengumpat ke? entahla, suara keluar tanpa disedari) after 5 minute, x smpai pun kott, dalam 3 minit lpas tu, sy terus balik bilik n kunci my room... just nak buat surprise to my roomate yg saya dah blik... huhu... sementara tu, saya terus cari hp nak call my mom... nk bgtau i miss her so much.. and i want talk with all my siblings memandangkan cuti skolah dah nak hbis pun... cari2 x jumpa, terfikir jgak, tertinggal dkat dewan periksa td ke?? tp buat x tau je, coz my phone slalu je hilang dalam beg sendiri...huu.. hari tu pun berlalu dgn amannya... keesokannya, i dont have class coz this week is my study week 4 final... but i have a class Al-Quran at markaz Hafsah... just menjadi rutin harian, bwak hp ke kelas n bawak sedikit duit.... masa tula baru sedar my purse hilang n my favourite phone jgak hilang.... x keruan jugak diri ini... ya Allah, besarnya dugaan buat hambaMu ini.... muga segalanya Engkau susun dengan baik yang mengandungi hikmah didalamnya,,,,:)

buat yang membaca blog ku ini, doakan semoga segalanya Allah permudahkan... dalam 3 minngu lagi, sy akan ke Mesir, salah satu lagi bumi anbiya'.... but tanpa my visa, i cant go there.... allahumma yassir wa la tu'assir...doakanku... muga Allah permudahkan urusan dan dapat jawab final exam dengan tenang....:)

insyaAllah, muga Allah beri pahala kepadaku dan gantikan untukku dengan yang lebih baik..


No comments:

Post a Comment