Monday, 31 December 2012

Dr Muhammad Mursi


Dr Muhammad Mursi dilahirkan pada 20 Ogos 1951 disebuah perkampungan bernama Al Idwah dalam wilayah Syarqiyah. Beliau lahir dari keluarga sederhana yang mementingkan pendiidkan Islam. Bapanya seorang petani dan ibunya suri rumah sepenuh masa. 

Semasa kecilnya mendapat pendidikan di kampong Al Idwah, akhirnya Dr Mursi memperoleh Ijazah pertama di Universiti Kaherah dalam bidang fakulti kejuruteraan pada tahun 1970 hingga 1975. Kemudian menyambung pengajian ijazah kedua dalam bidang kejuteraan di Universiti yang sama. Pada tahun 1978, Dr Mursi melanjutkan pelajaran ke Amerika Syarikat memperoleh ijazah kedoktoran (Phd) tahun 1982 di Universiti Southern California.

Setelah tamat belajar beliau dilantik menjadi pensyarah di Universiti Southern California tempat beliau belajar. Setelah kembali ke Mesir Dr Mursi dilantik menjadi Profesor dan ketua di Jabatan Fakulti Kejuruteraan Material dari tahun 1985 hingga 2000 di Universiti Zaqaziq. 

Dr Mursi sangat terkenal dalam bidang akademik melalui pelbagai kajian terutama dalam bidang industri yang menyentuh pengeluaran hasil bumi Mesir. Beliau mempunyai berpuluh kajian dalam menyelesaikan kajian permukaan logam yang dianggap sebagai bidang utama kepakarannya sehingga kajiannya diktiraf oleh NASA pada tahun 1985.

Dr Muhammad Mursi mendirikan rumah tangga dengan Najla Ali Mahmod pada tahun 1978 dikurniakan 5 anak, beliau isteri dan 5 anaknya menghafal al Quran.

Selain berjaya sebagai ahli akademik, Dr Mursi juga aktif dalam gelanggang dakwah, beliau ahli Maktab Irsyad Ikhwan Muslimin yang dan ahli majlis penentangan terhadap Zioniosme. Beliau sejak dulu lantang membela rakyat Palestin. 

Dr Mursi antara pendakwah yang cergas dalam Ikhwan Muslimin. Sikap beliau yang terus menentang kezaliman pemerintahan Hosni Mubarak menyebabkan beliau ditangkap beberapa kali. Setelah berlaku penipuan dalam pilihanraya 2005 Dr Mursi menjadi penggerak utama bagi melakukan demontrasi dan menyokong badan kehakiman bebas. Dr Mursi antara mereka yang terlibat dalam menyokong tuntutan gerakan “Hakim Demi Mersir” mendesak kerajaan tidak campur tangan dalam bidang kehakiman.
Akhirnya pada 18 mei 2006 Dr Mursi ditangkap bersama 500 orang anggata Ikhwan Muslimin yang sedang berkumpul di hadapan banguan mahkamah Kaherah. Akibat kesalahan itu menyebabkan beliau di penjara 7 tahun.

Apabila diadakan pilihanraya Presiden Ikhwan Muslimin mengambil keputusan tidak menghantar calonnya. Tetapi kemudiannya Majlis Syura mengkaji semula keputusan itu. Daripada 108 orang ahli majlis syura 56 orang bersetuju dan 52 tidak setuju.

Dan pada mulanya Ikwan Muslimin menamakan calonnya Khairat Shatir untuk merebut kerusi Presiden Mesir tetapi nama itu ditolak lalu diganti dengan nama Dr Muhammad Mursi.
“Kami akan mentaatimu jika kamu mentaati Allah, kami akan menderhaka jika kamu menderhaka kepada Allah, kami akan melakukan revolusi ke atasmu jika kamu menyalahi revolusi dan tujuannya….”

Demikian kata Abdullah Mursi anak Dr Mursi sendiri setelah ayahnya memegang jawatan Presiden Mesir. Isteri Dr Mursi Puan Najla Mahmod pula mengatakan pencalunan Dr Mursdi adalah ujian Allah dan akan lebih mendekatkan mereka kepada Allah. Beliau juga menolak untuk gelaran “Wanita Pertama Mesir”
Setelah menjadi Presiden Mesir, Dr Mursi telah menggariskan lima pekara yang akan dilaksanakan dalam tempoh 100 hari pertama pemerintahannya iaitu mengatasi masalah lalu lintas,Keamanan bagi rakyat Mesir, Kebersihan,Roti dan bahan bakar

“Saya tidak mahu rakyat bencikan saya dengan sebab kenderaan presiden,” kata Dr Mursi.

Beliau meminta pihak keselamatan mengurangkan bilangan kenderaan bagi mengiringi Presiden supaya tidak mengangu pergerakan lalu lintas dijalan raya. Cabaran utama pasukan polis dan pihak keselamatan yang mengiringi Presiden baru Mesir ialah Dr Mursi suka menunaikan sembahyang subuh berjemamah di masjid dan enggan menutup lalu lintas apabila kenderaannya berada di jalan raya kerana tidak mahu menyusahkan pengguna jalan raya yang lain.

Sejak menjadi Presiden Mesir yang pertama selepas Revolusi 2011, Dr Mursi tidak membenarkan kenderaan pengiringnya melebihi dari yang sepatutnya. Pada zaman Presiden Hosni Mubarak, beliau akan diiringi sekitar 500 buah kenderaan dan satu perjalan Mubarak menelan belanja antara 5 juta hingga 7juta LE.

Dr Muhaamd Mursi juga menyarankan suaya tidak diadakan perayaan besar besaran menyambut kemenanganya. Pada hari Jumaat di masjid Al hamd di kawasan Tajamuk Khomid behampiran dengan kediaman Dr Mursi, kira-kira setengah jam sebelum khatib menaiki mimbar membaca khutbah Dr Mursi memasuki pintu utama masjid tanpa kawalan keselamatan. Beliau mengambil saf pertama sebelum menunaikan solat sunat tahiyatul masjid. Kemudian Dr Mursi kelihatan membaca al Quran surah al Kahfi hingga azan pertama berkumandang.Selesai sembahyang Dr Mursi kelihatan bersalaman dengan imam dan pada jemaah sebelum beredar keluar dari masjid.

Setelah lebih 80 tahun lamanya Ikhwan Muslimin berjuang untuk menegakkan syariat Islam di Mesir dengan melalui pelbagai tekanan dan kezaliman dari pemerintah Raja Faraouk, Gamal Abdul Naser, Anwar Sadat dam Hosni Mubarak, sehingga ramai pemimpin mereka di tangkap dan dibunuh, kini pertubuhan yang diasaskan Hasan Al Banna itu menuai buah kemenangan melalui pilihanraya. Dr Mursi diberi peluang untuk melaksanakan apa yang diimpikan oleh Hasan Al Banna melalui gerakan Ikhwan Muislimin. Dr Mursi bukan sahaja menjadi harapan rakyat Mesir malah harapan seluruh umat Islam yang cintakan Islam.

~nasihat today daripada ibu habibah solehah~


InsyaAllah, memberi keinsafan pada diri ini dalam menyedarkan hakikat kehidupan kita di muka bumi ini... bukan hanya angan2, bukan juga keseronokan, bukan sekadar memenuhi impian... segala mimpi indah hanyalah mainan duniawi... kerana.... kehidupan yang kekal adalah kehidupan selepas ini yang mana ditentukan oleh corak kehidupan kita hari ini... muga kita semua sedar akan hakikat itu..


kata2 : Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man :

Wahai anakku,
Janganlah kamu rasa hebat terhadap dirimu kerana kamu tidak lebih hanyalah hamba yang hina di sisi tuhanmu. Kita tidak lebih dari hamba yang banyak dosa di sisi Allah. Kita hanya insan kerdil yang akan berdiri di hadapan Allah di padang yang maha luas. Kita hanya insan yang akan menggigil ketakutan, Bilamana segala dosa dibentangkan. Kita akan merayu rayu mengharap keampunan Allah bilamana segala kesalahan dibentang satu persatu. Kita akan mengutip setiap pahala di padang Mahsyar bagi menolong kita sewaktu di hisab. Kita akan saling lari antara satu sama lain, kerana dosa antara kita. Kita akan merangkak dihadapan Tuhan, Kita akan merayu dalam tangisan terhadap ketentuan nasib yang semangkin dekat. Kita akan kekeringan di tengah panasnya mentari. Kita akan kelaparan yang panjang tanpa sebarang makanan. Kita akan kehausan tanpa bekalan minuman. Kita kan menanti giliran untuk dihisab. Hisaban yang sangat mencemaskan. Hisaban yang tiada sogokan. Hisaban yang semua mata akan menumpu kepada kita. Hisaban yang menentukan nasib kita selepas itu. Hisaban yang menyebabkan semua yang berdosa akan cuba lari darinya.
Selepas itu wahai anakku, kita akan melaluinya. Kita akan menempuhinya, kita akan dipaksa menitinya. Itulah yang amat menggerunkan, menakutkan, mengharap keselamatan. Itulah titian sirat.
Wahai anakku,
Semua orang tidak lagi mempedulikan apa yang ada sekelilingnya. Tubuhmu tidak akan mempu lagi bediri. Kakimu akan menggeletar ketakutan di atas titian sirat. Jauhnya perjalanan, sempitnya laluan. halusnya titian.

Wahai anakku. 
Aku mengharapkan keselamatan yang tidak pernah aku mengharap sedemikian pada saat itu. Aku tidak akan mendoa untuk orang lain pada waktu itu, melaknkan diriku. Aku tidak akan ingat sesiapa lagi pada saat itu, walaupun Rasul yangaling aku kasih. Itulah kedahsyatan yang aku tidak mampu untuk menulisnya lagi.
Ya Allah. 
Aku memohon rahmatmu di saat itu untuk diriku dan semua yang aku sayangi. Tanpamu aku tidak akan selamat. Tanpamu aku tidak mampu berdiri. Tanpa redhamu, aku tiada apa- apa lagi di kala itu.

Ya Allah,
Selamatkan aku dan orang yang aku sayang di saat nerakaMu dinyalakan.

Sunday, 30 December 2012

sembang with ummi~~

assalamualaikum w.b.t

1st pengalaman final exam di bumi jordan ini akan ku tempuhi.... detik itu semakin menghampiri.... debaran di hati tidak berhenti berlari... tetapi otak smakin berhenti berfikir.... ke mana hilangnya semangat dalam diriku??? terbaca kata2 semangat yg telah dipost oleh seorg sahabatku... tepat mengenai diri ini... insyaAllah, muga ianya terus kekal didalam hati dan muga aku terkeluar dari golongan org2 yg malas... ameen... 

اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن ، وأعوذ بك من العجز والكسل، وأعوذبك من الجبن والبخل، وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال
(mungkin kurang istiqamah baca al-ma'thurat)

semalam telefon ummi sebab adik2 akan mula masuk sekolah hari ni... just bg ucapan kat diorang suruh belajar elok2... sambil tu gelak2 agar rasa sedih ni hilang sebab terlalu rindukan mereka.... alhamdulillah, adikku tidak mengalami penyakit yang serius.... cume kene makan ubat tepat pada waktu dia... penyakit apa x pasti, tp berkaitan dengan neuron otaknya....

cakap2 dengan ummi, ummi suruh buat yang terbaik je dalam final exam kali... usaha tu penting ummi cakap... berapa banyak result Allah nak bg pun x kisah, asalkan kita usaha...:) owhh, terrharunya... rindu my mom...  waktu bersembang dgn ummi tu, secara x langsung aku memberitahu ummi rancangan hidupku pada masa akan datang... alhamdulillah ummi setuju sangat...:) after habis ijazah kat sini, balik malaysia n then sambung study dalam master pulak.... ummi nk sponsorr.. syukur sangat...ummi ckap muda lagi, so waktu nila belajar dulu banyak2... dalam masa yg sama tiba2 adikku menjerit kat telefon suruh aku kawen... haha... x sbar pulak dye.... x pe, bg peluang dkat semua abang2ku dulu... lgpun, its not the time.... lgpun aku setuju dgn rancangan ummi kawen ketika usia 24 or 25... banyak lg bende kene buat ni... dalam masa 5 tahun ni akan ku gapai impian setingginya sebelum ku membina masjid....:) sampai seru, ummi tolong carikan eppp... ;)
muga dengan cara ini, masjid yang dibina akan lebih berkat dan diredhaiNya....
kita hanya merancang, Allah yang menentukan segalanya....:)

okeyh, its time to study.... doakan diriku dan sahabat2 yang lain berjaya dengan cemerlangnya dalama exam kali ini.... may Allah bless us...:) got to  go now.... assalamualaikum... 

Saturday, 29 December 2012

~untungnya umat Muhammad s.a.w.~


6 perkara Allah sembunyikan~~

''Menangis saya bila baca , meremang bulu roma :') Ya Allah SWT kau ampunilah dosa dosa
 walau sekecil dan sebesar mana pun ia'' Korang Baca jangan tak baca .

6 perkara Allah sembunyikan

Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik, dan
Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang , sayap itu antara timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan124, 000 sayap). Setelah itu Jibrail as memandang dirinya sendiri dan berkata:

'Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?.'

Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud.. 'Tidak'

Kemudian Jibrail as berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun.

Setelah selesai Jibrail as solat, maka Allah SWT berfirman yang bermaksud. 'Wahai Jibrail, kamu telahmenyembah aku dengan ibadah yangbersungguh- sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti ibadat kamu, akan tetapi di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya Muhammad.' Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa, sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja, dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi kemuliaannKu dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atasperintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu.'

Kemudian Jibrail as berkata: 'Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?'

Lalu Allah berfirman yang bermaksud. 'Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma'waa sebagai tempat tinggal...'

Kemudian Jibrail as meminta izin kepada Allah untuk melihat syurga Ma'waa.Setelah Jibrail as mendapat izin dari Allah SWT maka pergilah Jibrail as dengan mengembangkan sayapnya dan terbang, setiap dia mengembangkan dua sayapnya dia boleh menempuh jarak perjalanan 3000 tahun, terbanglah malaikat jibrail as selama 300 tahun sehingga ia merasa letih dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di bawah bayangan sebuah pohon dan dia sujud kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam sujud:

'Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau sepertiganya, atau seperempatnya? '

Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud. 'Wahai Jibrail, kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meskipun aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti yangtelah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan.... .'

Marilah sama2 kita fikirkan dan berusaha lakukan... Sesungguhnya Allah S.W.T telah menyembunyikan enam perkara iaitu :

1- Allah S.W.T telah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.
2- Allah S.W.T telah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.
3- Allah S.W.T telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.
4- Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.
5- Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang lima waktu).
6- Allah S.W.T telah menyembunyikan (tarikh terjadinya) hari kiamat di dalam semua hari.

#wahai rakan rakan ku yg dikasihi sekalian, sebarlah ilmu ini, agar semua kwn kwn kita diluar sana kembali ke pangkal jalan, ikut islam sebenar benarnya, sesiapa yang mengajak kebaikkan, pahala seseorang yang diajak kebaikkan itu dapat padanya tanpa dikurangkan sedikitpun. inshaAllah...

6 perkara Allah sembunyikan
Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik, danAllah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang , sayap itu antara timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan124, 000 sayap). Setelah itu Jibrail as memandang dirinya sendiri dan berkata:
'Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?.'
Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud.. 'Tidak'
Kemudian Jibrail as berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun.
Setelah selesai Jibrail as solat, maka Allah SWT berfirman yang bermaksud. 'Wahai Jibrail, kamu telahmenyembah aku dengan ibadah yangbersungguh- sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti ibadat kamu, akan tetapi di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya Muhammad.' Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa, sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja, dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi kemuliaannKu dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atasperintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu.'
Kemudian Jibrail as berkata: 'Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?'
Lalu Allah berfirman yang bermaksud. 'Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma'waa sebagai tempat tinggal...'
Kemudian Jibrail as meminta izin kepada Allah untuk melihat syurga Ma'waa.Setelah Jibrail as mendapat izin dari Allah SWT maka pergilah Jibrail as dengan mengembangkan sayapnya dan terbang, setiap dia mengembangkan dua sayapnya dia boleh menempuh jarak perjalanan 3000 tahun, terbanglah malaikat jibrail as selama 300 tahun sehingga ia merasa letih dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di bawah bayangan sebuah pohon dan dia sujud kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam sujud:
'Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau sepertiganya, atau seperempatnya? '
Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud. 'Wahai Jibrail, kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meskipun aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti yangtelah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan.... .'
Marilah sama2 kita fikirkan dan berusaha lakukan... Sesungguhnya Allah S.W.T telah menyembunyikan enam perkara iaitu :
1- Allah S.W.T telah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.2- Allah S.W.T telah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.3- Allah S.W.T telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.4- Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.5- Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang lima waktu).6- Allah S.W.T telah menyembunyikan (tarikh terjadinya) hari kiamat di dalam semua hari.
#wahai rakan rakan ku yg dikasihi sekalian, sebarlah ilmu ini, agar semua kwn kwn kita diluar sana kembali ke pangkal jalan, ikut islam sebenar benarnya, sesiapa yang mengajak kebaikkan, pahala seseorang yang diajak kebaikkan itu dapat padanya tanpa dikurangkan sedikitpun. inshaAllah...

Monday, 24 December 2012

ujian itu indah :)

berlalu sudah hari yang Allah menguji imanku.... its all about life... Allah tidak akan mambebankan seseorang itu melainkan dengan kemampuannya.... dan..... setiap ujian yang datang itu sebagai penghapus dosa bagi orang2 yang menyedari....alhamdulillah....thanks to Allah...

innalillahiwainnailaihi roji'un.... semunya kepunyaan Allah dan hanya kepada Allah lah ia kembali..... mungkin semuanya bukan rezekiku.... duit 80JD, mugkin duit itu ada yang lebih berhak mendapatkannya..... dan hp dari 1st gajiku masa cuti sem haritu pun Allah bagi pinjam buat sementara jee.... juga kehilangan2 kad bank, visa, k/p, lesen, serta gambar2 ahli keluargaku didalamanya.....insyaAllah ada hikmah yang tersembunyi.... :)

waahhhh, hebatkan motivasi diri ini?? saya sendiri pun x sangka sehebat ini sangka baikku terhadapNya.... alhamdulillah, saya x pernah pun rasa menyesal akan kehilangan semua ini.... air mata pertama yang turun dipipi ini bila sedar akan kehilangan barang, its all because i dont want to burden my only father with my small problem... saya hanya terfikir, andainya hamba Allah tu ambik my money and hp only, its the best way... but, with all my card... its something difficult to me... after that, in my solat saya menghalalkan segala duit dan barang yang orang tu ambil dengan doa semoga hidayah Allah dekat dengannya... ameen... air mata kedua yang turun dipipi ini diawal pagi tadi apabila ku tersedar dengan kata2 kakak halaqahku.... "sabar ye farhah, semua ni ujian dariNya sebagai penghapus dosa2 kita". ya Allah, masa tu hatiku betul2 tersentak seiring dengan air mata yang laju mengalir.... kenapa aku tidak pernah menyedarinya?? sekiranya ia sebagai penghapus dosa2ku yang lalu, aku meredhainya ya Allah.... :')

the story begins with :
today, all my friends and i have imtihan kafaah... but, apa yg menyedihkan, i the only one gurl yang perlu jawab exam diwaktu petang....  only gurl...huhu... after habis exam, saya terus pulang to my room as soon as possible to meet with all my fren... msuk je bilik, my roomate missing... xpe2, i will look to other frend... saya just tutup pintu with no lock... mmg jadi kebiasaan antara kami tinggalkan bilik tanpa kunci bila nak pergi bilik kwn2 sbelah.... coz.. that floor, all of them is my friend and just satu je bilik bdak arab... tu pun hujung skali and diorang pun jarang je ada... i just go to my fren room in front of my room.... when i go in, saya tengok ada sorang budak arab dalam bilik tu... mungkin my fren guest... i just smile to him... but my fren bisik dkat saya, pelik betul, tetibe je dia masuk, dahla x tanggal kasut, lepas tu tengok2 diorang puye beg (tolong angkatkan beg yang jatuh dan tgok2 beg tu, lawa sangat kott..^_^) tp kitaorang x mampu nak buat apa bila tgok dia dahla pregnant n nampak mcm letih je... simpati la jugak...  after that, dia taye saya, "kam ngurfatuki?" ( berapa nombor bilik awak?) sy dengan x teragak-agak jawab je soalan dia... n then, my fren plak bgtau dia lokasi bilik saya kat mane... hebat betul susunan Allah kn?? :) after a few minute, she just come out from my frend room without saying anything... dgn penuh curiganya, saya n kawan2 pun cakap la pasal dye.. "knape dia masuk bilik kte" "x tanggal kasut plak tu" "ada orang pregnant ke kat sini?" soalan2 tanpa jawapan...huhu (mengumpat ke? entahla, suara keluar tanpa disedari) after 5 minute, x smpai pun kott, dalam 3 minit lpas tu, sy terus balik bilik n kunci my room... just nak buat surprise to my roomate yg saya dah blik... huhu... sementara tu, saya terus cari hp nak call my mom... nk bgtau i miss her so much.. and i want talk with all my siblings memandangkan cuti skolah dah nak hbis pun... cari2 x jumpa, terfikir jgak, tertinggal dkat dewan periksa td ke?? tp buat x tau je, coz my phone slalu je hilang dalam beg sendiri...huu.. hari tu pun berlalu dgn amannya... keesokannya, i dont have class coz this week is my study week 4 final... but i have a class Al-Quran at markaz Hafsah... just menjadi rutin harian, bwak hp ke kelas n bawak sedikit duit.... masa tula baru sedar my purse hilang n my favourite phone jgak hilang.... x keruan jugak diri ini... ya Allah, besarnya dugaan buat hambaMu ini.... muga segalanya Engkau susun dengan baik yang mengandungi hikmah didalamnya,,,,:)

buat yang membaca blog ku ini, doakan semoga segalanya Allah permudahkan... dalam 3 minngu lagi, sy akan ke Mesir, salah satu lagi bumi anbiya'.... but tanpa my visa, i cant go there.... allahumma yassir wa la tu'assir...doakanku... muga Allah permudahkan urusan dan dapat jawab final exam dengan tenang....:)

insyaAllah, muga Allah beri pahala kepadaku dan gantikan untukku dengan yang lebih baik..


Sunday, 2 December 2012

sarapan arab...:)

assalamualaikum w.b.t.

just memory for today...:) after hbis kelas kat jamiah, sy n kwn2 menghadiri klas tambahan utk Quran.... dkat markaz Hafsah name tmpat tu... kat sini ktaorg akan blajar cara nak perbaiki bacaan Al-Quran disamping mempelajari ilmu2 tajwid... sgat bagus sebenarnya, coz after sy hadiri kelas ni, bacaan pun rasa mkin baik... rasa nk praktik baca Quran tu pn mkin membuak-buak... tp ble smpai masa blaja tajwid je, trus lmbik diri ni... huhuhu... im so bad in tajwid...  kelopak mata ni terus je memberat macam x boleh nak angkat2 dah... =_=' but, insyaAllah i will try my best to remember all this n make it more fun...then, sy pun x kn tdo lagi... ;) okeyh, sbenarnya hari ni ada jamuan sket kat markaz ni... jamuan makan pagi.... ish2 bagi diorang sedapla... kte yang lidah melayu ni...hehe... mungkin x sesuai lg kot lidah ni... lama2 duduk sini, mungkin jadi sedap la makanan tuu...entah2 termimpi-mimpi plak nnti...huu... tadaaaaaaaaa..... this is all picture for today..:) enjoy it...


makanan asas kat sini roti.... so, mkn roti yg sama... cume pencicah dye je yg beza... bleh pilih mane yg berkenan di hati... :) yg atas ni, roti+humus = mkanan kegemaran habibah solehah...;)


pencicah roti yg ke-2..... x tahu la nama dye apa... tp dalam dye ada kacang2 sket.. x bleh nk try... tkot x hbis... ;)


pencicah roti yg ke-3..... x try jgak...;) macam ada susu2 skett...


pencicah ke-4... excited gler masa mula2 tgok... ingat mcm sambal nasi lmak tu...hehhe.. tros cicah dgn riang yerr n masukkan dlm mulut... hasilnya??? manis sgt kottttt...ooooo..hee


pencicah ke-5.... pelbagai sayuran didalamnya...:) yg ni pn x try...hee


pencicah ke-6..... yg ni pling misteri... xtaula ape... mcm dah nak hbis kwn2 sy mkn...heheh... msih lg x try... tkotttt..hehe


pencicah ke-7....:) x try jgak... wonder jgak rasa dye camne...hee


pencicah ke-8....satu2nya yg bleh masuk dalam perut..hehhe... rase mcm kacang hijau kat malaysia..okeyla... ni jer yg rasa mcm malaysia skett..hehe


makanan tambahan... jeruk timun... ramai orang suke... tp, sy x bleh lg stakat ni..hhuhu..


jeruk zaitun..:) selera kan nampak??


satu2nya air yang disediakan...:) tuang je air terus teguk..hehhe... rasa macam panadol... mesti baik untuk kesihatan..;)


manisan sebagai pencuci mulut...:) not bad... tp utk siapa yg diabetes, tolong jauhi..hehe


akhir jamuan, hasil daripada pelajar2 malaysia makan.. muga lidah ni cepat membiasakan dgn mkanan di sini..:)

thats all for today...pengenalan untuk makanan sarapan orang2 arab...:) tp jgn risau, ramai jepelajar2 malaysia yang dapat makan dgn seleranya...dah jadi tekak arab kn..:)

p/s: makanan tgah hari kat sini selera je... lg menggemukkan adala..hhehe... ayam, potato, nasi, susu, sayur.... emmmmmmmm... delicious........;) sarapan pagi disini cukupla dengan air susu+cornflakes...:)












Monday, 26 November 2012

cinta hatiku after Allah and Rasulullah.... :)

Rasulullah s.a.w. bersabda: "paling dekat denganku kedudukannya kelak pada hari kiamat adalah orang yang paling baik akhlaknya dan sebaik-baik kamu ialah orang yang paling baik terhadap keluarganya".


bahagiakanlah keluarga kita sebelum membahagiakan orang lain......:) 

miss you all~~ <3



Allah mencintai orang-orang yang selalu berjuang memperbaiki diri, keluarga dan masyarakat.....
syukran abah diatas segalanya...:)
my abah, Tengku Abd Rashid.


ibadah seorang ibu adalah modal bagi lahirnya anak-anak yang soleh yang akan menjadi benteng bagi ibubapanya kelak di akhirat....:)
may Allah bless you ummi....:) love u sangat2.... terima kasih kerana bersabar mendidik kami dan tanpa penat lelah mendoakan kami... <3
my ummi, NorSaadah...


my along, Tengku Muhammad Ashraf...
thanks atas nasihat dan perhatian yang diberikan atas diri ini....
insyaAllah, akan jaga diri nie leklok..;) dont worry k?? :)


my 2nd brother with my 4th sister....:)
thanks atas khidmat n penat lelah kamu selama ni my bro..... thanks krn bersabar melayani kami, adik2 perempuan ini....;)
my sis, terima kasih kerana lbih matang dariku...heheh.... mcm seorang kakak....thanks krn sentiasa mendengar luahan hatiku selama ini...:)
Tengku Muhammad Akram n Tengku Balqis.... <3


me n my 5th sister....
thanks kerana sentiasa menyokong kakak mu ini, dan sentiasa berkongsi minat yang sama....:)
i will pray for you to get a good result always..... luv u.....:)
Tengku Sarah.... <3


my 6th sister with Tengku Sarah.....
thanks kerana sentiasa menceriakan hidup kami semua.....kata2 mu membuatkan kami sentiasa berada dalam keadaan mood yang ceria...:) kamu yang pling aku rindui skrg....hhuhuhu...kata2 yg bleh menghilangkan stress semua org.....miss yerrr....
Tengku Hannah,...... <3


my little brother, Tengku Muhammad Afiq....
rajin2 belajar yerr....:) biar ummi gembira tgok apek..:)
seorang adik yang berkaliber sebagai seorang ketua pengawas, tp manja di rumah...;)
sangat menyayangi kakak2 nya kn?? :) walaupun nakal, tp hatinya lembut.... rindu kamu... <3


my little sister with Sarah.....:) berada di kampung kami....:)
seorang yang saaaangaaaaatttt manja...hehehe.... ummi tatang dia macam minyak yg pnuh..hee... sory, sbab ktaorg kakak2 n abg2 kamu rajin sgt nk mengusik.... tanpa kamu msti x ceria hdup kami..:)
muga menjadi seorang yang solehah besar nnti....:) jgn takut2 dah tau!! ;)
miss you Tengku Hajar my lovely sister....:)


me, Tengku Farhah.... anak ketiga dalam family...:)
bearda di bumi Urduni, Jordan.....
sambung belajar dalam Islamic Banking....:)
doa dari kamu semua....miss you all!!


with my bestfriend...Habibah Solehah..... <3
muga ukhuwah kita terus berkekalan.... jgn lupa, doaku sentiasa bersamamu..:)

MY FAMILY ALBUM....:)


khusyuk gler 2 org my brother ni mkn....:)


may Allah bless you all.....:)


kenangan kita bersama sblm ku terbang ke Jordan....:')


with my love ummi n abah...:)


cincin kami adik beradik.... thanks wan...:)


my wan tercintaaaaaaa.........:) rindu waaannnnn... :')


my sister....Balqis....:)

'keluarga yang dekat dengan Allah akan menjadi keluarga yang layak ditolong olehNya dalam setiap urusannnya..' may Allah bless us forever....:)

Sunday, 25 November 2012

~CINTA~


if you're destined for me..... then, insyaAllah, Allah will make us together.........
if not........insyaAllah, believe in Him......
for Allah always knows what better for us......
ketahuilah, Allah lebih tahu apa yang terbaik buat diriku dan juga dirimu.....
muga kita terus menjadi seorang kenalan yang sentiasa mendokong agamaNya....:)
tinggalkan kenangan kita selamanya....buang sejauhnya...jangan diingati lagi dosa2 hitam itu.....
perbaikilah dirimu dan aku juga akan sentiasa meningkatkan amalan diri ini......
muga Allah pertemukan buat diriku insan terbaik yang dapat membawaku ke sisiMU....
aku redha atas segala yang terjadi atas diri ini......
susunan Allah adalah yang terbaik buat diri setiap hambaNya...I believe in Him....
berapa kali pun kamu kecundang, ketahuilah pintu taubat Allah itu sentiasa terbuka luas buat hamba2 Nya...
forgive me ya Allah...... kerana aku hanyalah insan yang lemah....:'(


God doesn't give you the people you want, He gives you the people you need........
to help you, to hurt you, to leave you, to love you, and........
to make you the person you were meant to be........

takkan kamu rasai indahnya cinta, andai tiada cinta buat yang Esa......
dear Allah,
if i really in love with you, why didn't my heart feel....
' I MISS YOU ' ??
I dont want to miss somebody more than You dear Allah.......:')


dear heart,
ujian itu mendidik hati,
ujian itu tanda sayangNya...
bersabarlah!!!! kebergantungan hanya pada Allah....

dear my future husband,
maafkan aku kerana aku bukanlah yang terbaik,
banyak kesalahan yang telah aku lakukan,
namun, aku berjanji untuk sentiasa memperbaiki diri ini,
bila Allah dah tentukan masanya, sila datang dan kutip rusukmu yang tercicir ini...:)
sebelum sampai masanya, akan ku perbaiki diri ini dan menjaga hati ini sebaiknya... insyaAllah..
akhirnya, izinkanlah aku untuk mencintaimu kerana Allah...
sekiranya tidak di dunia, di Jannah nanti....:)

mencintai seseorang itu adalh hak kita,
namun memiliki seseorang yang kita cintai tanpa ikatan yang sah dan halal itu bukan hak kita......
get close to Allah first before getting close to anyone else...


Allah without a man is still Allah...
but a man without Allah is nothing.....:')

i hope, when i stop searching my prince,
and make Allah the KING in my heart,
may Allah help me to complete my dream become reality....ameen..

lastly, doa adalah senjata buat setiap muslim...
mintalah kepadaNya dengan setiap apa yang kamu inginkan....
kerana, percayalah.....
Dia mengetahui apa yang terbaik buat dirimu...
siapa yang terbaik untuk dirimu....... believe with Him.....
bila Allah cepat memakbulkan doamu, maka Dia menyayangi....
bila Allah lambat makbulkan doamu, maka Dia ingin menguji,..
bila Allah tidak memakbulkan doamu, maka Dia merancang sesuatu yang lebih baik...
oleh itu, bersangka baiklah dalam apa jua keadaan kerana kasih sayang Allah mendahului kemurkaanNya...


P/S: cukuplah menguji diri ini dengan kata2 mu.... aku hanyalah insan lemah yang mudah untuk kecundang.... jauhilah perbuatan yg sia2 ini... hanya Allah tempat hatiku berada sekarang.... muga kita bertemu dengan insan terbaik yang telah Allah tetapkan buat diri kita........:)


Wednesday, 21 November 2012

sampaikan pesan ummi pada abimu....


--- SAMPAIKAN PESAN UMMI PADA ABIMU ---

(SUNGGUH SAYA MENANGIS , TUBUHKU MERINDING KALA BACA INI !!! Kisah serangan udara tentara Israel kepada penduduk Palestine)

Bismillaahir Rahmaanir Rahiim ...

Ahmed putraku...

Ummi tak tahu kenapa pagi ini kau bersikeras
pergi ke pasar untuk belanja dapur kita
Dimana biasanya Ummi yang melakukannya
katamu,"Biar Ummi di rumah,
Ummi mengaji saja di kamar
Biar Ahmed yang pergi ke pasar
Sekali ini saja."
Kau sangat bersikeras ...Ahmed putraku
Ummi tak ada prasangka padamu
Lelaki kecilku yang dibanggakan Abimu juga aku

Lalu kau pun pergi membawa keping logam tersisa
Untuk ditukar dengan apa saja sekedar hidup hari ini
Ummi lalu kembali larut dalam ayat Quran tercinta kita...
Kemudian mendadak suara langit menggelegar...
Pesawat dari neraka datang lagi...
Diikuti dentuman keras terdengar...
Serasa dekat di telinga Ummi

Lalu tiba-tiba saja Ummi merasa khawatir denganmu...
Lalu bergegas keluar rumah seperti para tetangga
Ummi mencari tahu apa yang telah terjadi
Semua berlari ke arah pasar tempat kau pergi...
Ahmed putraku...

Lalu ummi melihatmu terkapar di jalan...
Diantara raga-raga tak bergerak lainnya
Kau sekarat disana...Tanganmu saja yang bergerak
Ahmed putraku...
Ummi spontan membopongmu mencari pertolongan.
Di mulutmu hanya ada suara...
Suara yang sangat kita kenal...
"Allah! Allah! Allah! Allah!"

Lirih Lemah...
Tapi menembus kuat hingga langit tertinggi
Dan Allah ternyata memberi cinta di pagi ini padamu
Juga pada Ummi lalu kubisikkan kata di telingamu,

"Putraku tersayang, Sampaikan pesan Ummi pada Abimu di syurga bahwa ummi akan lanjutkan perjuangan kalian .
Ummi akan teruskan perlawanan kalian.

Selamat jalan Ahmed anakku terkasih
Selamat jalan syahidku cintaku

Ternyata Allah telah memanggilmu pagi ini
Biarkan Ummi menangis terakhir kalinya
mengantarmu pergi ke taman kehidupan sebenarnya
dimana Abimu menunggu di pintu gerbangNya
Tunggu Ummi ya nak, tunggu
Kita kelak akan bersama lagi seperti dulu …

Laa ilaaha illallah Muhammadarrasuulullah
Innaa lillaahi wa innaa ilaihi raajiuun…". (-̩̩̩-̩̩̩-̩̩̩__-̩̩̩-̩̩̩-̩̩̩)
(SUNGGUH SAYA MENANGIS , TUBUHKU MERINDING KALA BACA INI !!! Kisah serangan udara tentara Israel kepada penduduk Palestine)
Bismillaahir Rahmaanir Rahiim ...

Ahmed putraku...

Ummi tak tahu kenapa pagi ini kau bersikeras
pergi ke pasar untuk belanja dapur kita
Dimana biasanya Ummi yang melakukannya
katamu,"Biar Ummi di rumah,
Ummi mengaji saja di kamar
Biar Ahmed yang pergi ke pasar
Sekali ini saja."
Kau sangat bersikeras ...Ahmed putraku
Ummi tak ada prasangka padamu
Lelaki kecilku yang dibanggakan Abimu juga aku

Lalu kau pun pergi membawa keping logam tersisa
Untuk ditukar dengan apa saja sekedar hidup hari ini
Ummi lalu kembali larut dalam ayat Quran tercinta kita...
Kemudian mendadak suara langit menggelegar...
Pesawat dari neraka datang lagi...
Diikuti dentuman keras terdengar...
Serasa dekat di telinga Ummi

Lalu tiba-tiba saja Ummi merasa khawatir denganmu...
Lalu bergegas keluar rumah seperti para tetangga
Ummi mencari tahu apa yang telah terjadi
Semua berlari ke arah pasar tempat kau pergi...
Ahmed putraku...

Lalu ummi melihatmu terkapar di jalan...
Diantara raga-raga tak bergerak lainnya
Kau sekarat disana...Tanganmu saja yang bergerak
Ahmed putraku...
Ummi spontan membopongmu mencari pertolongan.
Di mulutmu hanya ada suara...
Suara yang sangat kita kenal...
"Allah! Allah! Allah! Allah!"

Lirih Lemah...
Tapi menembus kuat hingga langit tertinggi
Dan Allah ternyata memberi cinta di pagi ini padamu
Juga pada Ummi lalu kubisikkan kata di telingamu,

"Putraku tersayang, Sampaikan pesan Ummi pada Abimu di syurga bahwa ummi akan lanjutkan perjuangan kalian .
Ummi akan teruskan perlawanan kalian.

Selamat jalan Ahmed anakku terkasih
Selamat jalan syahidku cintaku

Ternyata Allah telah memanggilmu pagi ini
Biarkan Ummi menangis terakhir kalinya
mengantarmu pergi ke taman kehidupan sebenarnya
dimana Abimu menunggu di pintu gerbangNya
Tunggu Ummi ya nak, tunggu
Kita kelak akan bersama lagi seperti dulu …

Laa ilaaha illallah Muhammadarrasuulullah
Innaa lillaahi wa innaa ilaihi raajiuun…". (-̩̩̩-̩̩̩-̩̩̩__-̩̩̩-̩̩̩-̩̩̩)
dipetik dari : Arifin Lii Lee's
p/s: muga Allah mencucuri rahmat keatas roh syahidmu..:) ya Allah, berkatilah mereka di                   Palestine......

pesanan Syeikh Ahmad Yasin kepada para pemuda dan pemudi


Pesanan Syeikh Ahmad Yasin kepada para Pemuda dan Pemudi :

☛ Wahai anak-anakku, telah tiba saatnya kalian kembali kepada ALLAH swt dengan meninggalkan pelbagai keseronokan dan kealpaan kehidupan dan menyingkirkannya jauh daripada kehidupan kamu. Telah tiba saatnya kalian bangun dan melakukan solat subuh secara berjemaah. Sudah sampai saatnya untuk kalian menghiasi diri dengan akhlak yang mulia, mengamalkan kandungan al-Quran serta mencontohi kehidupan Nabi Muhammad saw.

☛ Aku menyeru kamu wahai anak-anakku untuk solat tepat pada waktunya. Lebih dari itu, aku mengajak kalian wahai anak-anakku, untuk mendekat diri kepada sunnah Nabi kalian yang agung.

☛ Para Pemuda, aku ingin kamu menyedari dan menghayati makna tanggung jawab. Kalian harus tegar menghadapi kesulitan hidup dengan meninggalkan keluh kesah. Aku menyeru kamu untuk menghadap ALLAH SWT dan memohon keampunan dari-Nya agar Dia memberi rezeki yang berkat kepada kamu. Aku menyeru kamu supaya menghormati orang yang lebih tua dan menyayangi orang yang lebih muda. 

☛ Aku ingin kamu tidak tertidur oleh alunan-alunan muzik yang melalaikan, melupakan kata-kata yang menyebutkan cinta kepada manusia dan dunia serta menggantikannya dengan kata amal, kerja dan zikir kepada ALLAH. Wahai anak-anakku, aku amat berharap kamu tidak sibuk dengan muzik dan tidak terjerumus ke dalam arus syahwat.

☛ Wahai Puteriku , aku ingin kamu berjanji kepada ALLAH akan mengenakan hijab secara jujur dan betul. Aku meminta kamu berjanji kepada ALLAH bahawa kamu akan mengambil peduli tentang agama dan Nabi kalian yang mulia. Jadikanlah ibunda kamu, Khadijah dan Aisyah, sebagai teladan. Jadikan mereka sebagai pelita hidup kamu. Haram hukumnya bagi kamu untuk melakukan sesuatu yang boleh menarik perhatian pemuda supaya mendekati kalian.





















☛ Wahai anak-anakku, telah tiba saatnya kalian kembali kepada ALLAH swt dengan meninggalkan pelbagai
 keseronokan dan kealpaan kehidupan dan menyingkirkannya jauh daripada kehidupan kamu. Telah tiba saatnya kalian bangun dan melakukan solat subuh secara berjemaah. Sudah sampai saatnya untuk kalian menghiasi diri dengan akhlak yang mulia, mengamalkan kandungan al-Quran serta mencontohi kehidupan Nabi Muhammad saw.

☛ Aku menyeru kamu wahai anak-anakku untuk solat tepat pada waktunya. Lebih dari itu, aku mengajak kalian wahai anak-anakku, untuk mendekat diri kepada sunnah Nabi kalian yang agung.

☛ Para Pemuda, aku ingin kamu menyedari dan menghayati makna tanggung jawab. Kalian harus tegar menghadapi kesulitan hidup dengan meninggalkan keluh kesah. Aku menyeru kamu untuk menghadap ALLAH SWT dan memohon keampunan dari-Nya agar Dia memberi rezeki yang berkat kepada kamu. Aku menyeru kamu supaya menghormati orang yang lebih tua dan menyayangi orang yang lebih muda.

☛ Aku ingin kamu tidak tertidur oleh alunan-alunan muzik yang melalaikan, melupakan kata-kata yang menyebutkan cinta kepada manusia dan dunia serta menggantikannya dengan kata amal, kerja dan zikir kepada ALLAH. Wahai anak-anakku, aku amat berharap kamu tidak sibuk dengan muzik dan tidak terjerumus ke dalam arus syahwat.

☛ Wahai Puteriku , aku ingin kamu berjanji kepada ALLAH akan mengenakan hijab secara jujur dan betul. Aku meminta kamu berjanji kepada ALLAH bahawa kamu akan mengambil peduli tentang agama dan Nabi kalian yang mulia. Jadikanlah ibunda kamu, Khadijah dan Aisyah, sebagai teladan. Jadikan mereka sebagai pelita hidup kamu. Haram hukumnya bagi kamu untuk melakukan sesuatu yang boleh menarik perhatian pemuda supaya mendekati kalian.

p/s: muga kte menyimpan semua pesanan Syeikh Ahmad Yasin ini dalam jiwa n minda kte buat selamanya...:)

Monday, 19 November 2012

kata semangat seorang sahabat :)

assalamualaikum w.b.t.

malam semalam tbe2 rasa sedih tu menjengah diri ini.... :'( mgkin penangan dari kertas exam fikr iktisod... swaktu sedang menjamu selera makaroni goreng, tbe2 terlintas dalam fikiran ni 'agak2nya dosaku pada Allah masih banyak'....'mgkin solat taubatku masih x ckup n perlukan istiqamah lg'....' mgkin jgk krn dosa2 silamku'.....semua soalan tu bersarang dlm otakku yang mana, aku sendiri pun x dpt mencari jwpnnya... secara x sedar, aku terluah masalh ni pd seseorg.....thanks kpd mu shabat, now i'm okey... my ownself was comeback..:) i will try my best to protect my self......:)

bertalu-talu kata2 semangat dipost ke fb ku...:)


amat mengena kata2 ni pada dasar hatiku... may Allah protect me..:)

Allah is always beside us.... x pernah meninggalkan kte walaupun sesaat...sentiasa mendengar luahan hati hamba-hambaNya...:)


kesusahan itu mengajar kte erti kehidupan.... dont let urself down...setelah kesusahan itu, pasti akan datang kesenangan buat dirimu..:)


ingatlah firman Allah ni, hatimu pasti akan tenang dan sabar...:)

kehidupan ini PASTI akan kamu lalui... sentiasalah berhubung dengan Allah, itulah jalan penyelesaian buat org2 beriman....:)

my 2nd exam......

assalamualaikum w.b.t.

baru selesai tiga paper for 2nd exam......... busy yer rasa minggu ni... x sempat nk letak kaki punn...baru2 ni masa time turn saya msak, hanya sempat rebus mee je utk mkn mlm hari tu...kesian kat roomate sye...:')
sory2 my roomate...nasibla dpat blik ngn kte..;) hhehe....  tp hari ni dah msak best2 untuk dye...tebus utk hari smlm... smpai licin ktaorg mkn hr ni...sebutir nasi pun x tinggal...maklumlah harga brg kt jordan dah naik skrg ni... setiap butir nasi tu amat berharga buat ktaorg... ;)

hr ahad baru2 ni paper fikr iktisod.... sgt berdebar sbb markah 1st exam x memuaskn pnn...so, 2nd exam ni msti kne tebus blikkk.....so, stdy puyer stdy smpai tdo lwat n bgun awal2 pg lg...puyela tkot nk hadapi paper ni....'=_= doa sgat hr tu Allah permudahkan segalanya....masa exam pun tiba, ktaorg diletakkn di tengah2 antara pljr arab agar diorg x meniru...owhhh, 1st time lalui peristiwa cmni... x berapa nk selesa jwb periksa sblah diorg...huhuu..keluar je dr kelas periksa tu, air mata ni terus meleleh tanpa henti.... ya Allah, aku x tahu aku jawab apa td,....rasa sedih yang amat sgt.... rasanya mcm dah stdy semua soalan tu.... knape x dpat jwb??? aku terus menangis tanpa henti di bawah bangunan kuliah syariah...besarnya ujian ni...mungkin dosaku masih byk smpai Allah hijab ketika mnjawab exam... thanks kpd roomate ku Syakilla Othman kerana setia memujukku ketika hati ini sedang lara.... ya Allah, mungkin Engkau mahukanku lbih byk berusaha dan sentiasa mengingatimu... mungkin ada hikmah di sebalik semua ini...:) esok result fikr iktisod akn keluar...muga Allah mmberiku kekuatan utk menghadapinya...ameen.... please doakan untukku my little sister...:') lusa last paper for 2nd exam... asalib bahas... may Allah help me..:)

by the way, hari ni satu pengalaman n kenangan baru tercipta dalam diri ini....:) turun je dari hostel nak pg jamiaah, udara sejuk terus menerpa diri ini... u want to know something?? suhu pg td mencecah 9 darjah celcius.....excited kottt..hehehe....bila bercakap je, keluar asap dari mulut.... something yang x pernah berlaku pd diri ini...:) kalau ada Afiq (my little brother) msti dia hepi sgttt....one day, i hope he will get this experience....:)


kabus dkt jamiah yarmouk...my little sis, tgokla nie..:)

Tuesday, 13 November 2012

~ MY MOM a.k.a. UMMI ~

assalamualaikum w.b.t.

sebenarnya dari dulu lagi hati dan perasaan ini membara nk ceritakan psal ummi <3 huhuhu...tp x berkesempatan plak....ececehh...mcm sbuk gler je gaya yee...hee... xdala, dlu duduk malaysia x rasa plak nk tulis2 ni.... x da masa lapang...asal ada masa lapang je trus blik rumah... no wonder la masa saya slalu terisi kn??? ;) lgpun dulu ummi slalu ada depan mata, nie ble dah jauh mula la rindu-rinduan plak..... :)

erm, okeyla...fokus2 farhah..... apasal melallut plak ni?? huu..now, i think my head was full with my mother face.. mabuk rindu btol ni.....bila malam tiba je, mgharap sgat mimpi dipenuhi dgn wajah2 keluargaku.... ada sesiapa yang pernah mengalami wabak ini??? '=_=

                                                               my love ummi & abah

ummi dilahirkan pada 1 march 1962..... ummi tua setahun dari abah...sweet kn?? hehehe.... ummi puya sejarah perkahwinan pun dah ckup mengagumkan diri ini... she was married with my father without know who is him.... i think, thats why keberkatan kebahagiaan itu msih kekal hingga kini dan untuk selamanya in my family...ameen...:) pada hari pernikahan barula ummi btol2 dpat lihat abah...ummi pnah cakap, kalau orang tu dah baik why not kte terima...:) insyaAllah, cara macam nie la yang boleh kekalkan keberkatan dalam sesebuah keluarga itu...:) tiba-tiba teringat firman Allah dalam Surah al-Syura ayat30:
 " Dan apa sahaja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan perbuatan tanganmu sendiri,dan Allah memaafkan sebahagian besar (daripada kesalahan-kesalahanmu)"

sesiapa sahaja yang baca ayat ni mesti akan fahamkan?? apa2 sahaja musibah yang terjadi pada diri kte ni sebenarnya adalah dari perbuatan kita sendiri..... contohnya, thats why skrg ni mcm2 kes keluarga dah kita dengar... pertengkaran, pergaduhan, perceraian, cari pasangan lain (dah ada isteri bercinta dgn org lain pulak)......kalau di'relatekan' dgn khidupan mereka sblm perkahwinan, msti kita akan dpt jawapannya... mgkin sblm pernikahan mereka tlah 'syok bercinta-cintaan', 'syok bermesej-mesejan', 'syok bergurau-gurauan', 'syok bertelefon-telefonan'.... why not after pernikahan, suami atau isteri mereka boleh bercinta, bergurau, bermesej dan bertelefon dgn org lain..... betul tak??? sebenarnya bukan senang nak jaga diri daripada jatuh ke lembah hitam seperti ini..... tetapi, sekali dah jatuh bila kita sedar, cepat-cepatla berubah... 'sebaik-baik kesalahan adalah org yang bertaubat' dan ingatlah wahai temanku, pintu taubat Allah sentiasa terbuka luas buat hambanya......... okey, kembali pada ummi... i always remember what ummi said to me: "kakak, jaga diri elok2...perkahwinan ini bukanlah suatu permainan,....if you want to married someone 'soleh', you must 'take care' yourself, and in sametime you must improve yourself to be a better person..."



yeaahhh farhah!! you must be a strong woman!!! tbe2 rasa pelik, knape bleh masuk bab kahwin plak ni?? huhu... but i hope that, all my sister and semua yg mmbaca tulisan ini, jagalah diri kamu wahai para pemuda... segala yang Allah telah susun ada hikmahnya...bersabarlah wahai diri, jauhilah maksiat, pastinya terpancar sinar kebahagiaan buat dirimu di masa hadapan hingga membawamu ke syurga idaman....:)

ummi, ummi, ummi....... kembali pada ibu yang amat kucintai ini.... you want to know something amazing about my mom?? sekarang, dia adalah seorang pensyarah di sebuah kolej matrikulasi... she was a very busy person... because, in one time, she was a mother untuk 8 org anaknya yang banyak ragam ni, seorang pensyarah matematik utk beribu pelajarnya, menjadi seorang warden untuk seribu pelajar dibawah jagaannya, menjadi seorang ketua jabatan di kolej itu (yang mana satu-satunya ketua jabatan perempuan), menjadi seorang anak yang menjaga ibu mertuanya di rumah..... fuhhhhhhh, dalam satu masa, ummi kene pantau and selesaikan semua kerja ni..... kdg2 tu, saya slalu rasa, boleh ke saya jadi seperti ummi?? sangat tabah n tekun dlm meyeimbangkan urusan kerjaya dan keluarga...... (walaupun dlm masa yg sama ummi mengalami tekanan darah yg rendah..:'(...byk kali dah masuk ward...tp, anaknya slalu x diberitahu berita ni....)

setiap pg, ummi akan bangun awal.... area pkol 4 or 5... x berapa pasti, sbb anak dye slalu bgun lewat...:'( huhuhu....after that, ummi akan solat sunat...doakan anak2 dye..(coz, ank2 dye slalu suruh doakan mrk, smpai ummi ckp, berbakul-bakul dah doa ummi ni...hehe) seterusnya, ummi akan masak sarapan pagi utk kuantiti anaknya yg ramai ni.huhuu.. gosok baju abah dan dirinya utk bekerja, and then melayan kerenah adik kecilku yg slalu mmbuat ragam di pagi hari sblm ke sekolah... stokin hilang, buku hilang, tdung hilang, haaiiihhhhh..... seterusnya, kalau anak2 daranya tiada di rumah, dialah yg akan sidai baju dan mengemas rmh sblm ke tmpt kerja....slalunya ummi akan pastikan wan (mak mertuanya) sihat sblm pg kerja...kalau x, dia akan bg mkn ubat or mintak cuti utk bwk nenekku ke hospital... tgah hari tu, dia akan curi masa sket balik rumah utk masak tgah hari..tkot adik2ku balik kelaparan... after masak, x smpat nak rehat pn trus pg kerja... blik rmh dlm area pkol 5.30 ptg... balik2 slalunya ummi akan masak petang utk our family... masa nila ummi akan mkn nasi dgn abah sambil msak mknan ptg utk ktaorg... waktu ni jgakla, ramai plajar yg dtg mengadu hilang brg, hilang kunci blik, brg rosak, mintak keluar, sakitla dan mcm2 ragam...kalau dah sakit, mstila ummi kne keluar hantar diorg ke hospital...wonder btul, bila la ummi dpt rehat kn?? after maghrib, slalunya ummi akan tasmi' bacaan quran adik2 ku dan baca ma'thurat smpai isya'... n then, mlm tu ummi akan selesaikan tugas2 kerjanya sbg ketua jabatan, preparation utk mengajar esok serta menanda kertas2 plajarnya... slalunya dah tgah lwat mlm baru ummi tido....haihhhh besar btul pengorbanan seorg ibu kn?? ummi, I LOVE YOU.......maafkan kesalahan kami, anak2mu ini.... kitaorang akn cuba menjadi seorg anak yang soleh dan solehah utk dirimu ummi dan abah.......:) abah pun, terlalu besar pengorbananmu....:')

            "ya Allah, ampunilah dosa2 kami dan dosa kedua ibubapa kami, rahmatilah mereka berdua sebagaimana mereka mendidik kami dengan baik sejak kami kecil"